Lätt att dras med i träningshetsen.

Efter tre helt fantastiska dagar i Kalmar och på Öland är vi hemma igen. Vi kommer absolut åka tillbaka dit nästa år, vi blev helt förälskade i Kalmar och havet!
(null)

 
I lördags var jag ute och sprang på morgonen. Det var första gången jag sprang i en stad jag inte känner till. Som tur var bodde vi i centrum och nära Kalmar slott så jag knappade in slottet på min gps på telefonen och sprang tills jag hittade dit, sedan sprang jag utmed havet i ca 3 km och vände sedan. Mer avancerat än så vågade jag mig inte på med mitt dåliga orienteringssinne. 
Det är så mycket enklare att springa när man springer i en vacker natur! Det är så mycket att titta på och vara njuta av att man knappt tänker på att man springer. 
Och det tycker jag är viktigt att komma ihåg, man behöver inte ta ut sig till max varenda gång man tränar eller springer. Ibland springer jag bara för att det är helt fantastiskt att jag klarar av det. För att njuta av morgonsolen eller bara för att njuta av naturen. Då försöker jag inte springa så fort jag kan eller slå någon tid utan jag bara springer i det tempot som känns bra för dagen. Samma sak är det med mina promenader. Det ska inte bli en stresskänsla att jag MÅSTE utan det ska vara något jag mår bra av och kan njuta av.
(null)

 Det är svårt att komma ihåg det ibland i all träningshets. Det gäller att komma ihåg varför vi tränar, gör vi det för någon annan eller oss själva? För det är ju vi själva som ska må bra av det och det är ingen som ger dig en medalj om du stressar till dig träning och 15.000 steg om dagen. Vissa jag följer på instagram visade att hen gått 15000 steg och berättade hur missnöjd hen var att det inte hunnits med mer steg den dagen. Vad för vibbar ger det egentligen? 

 Min utmaning #semesterstegen2018 är för att jag vill hålla igång och även uppmuntra andra som kanske inte brukar gå promenader att komma ut och gå nu när man har lite extra tid över på semestern. Det är ingen stress och ingen hets, good enough är något vi alla måste lära oss! Om jag går 8000 steg ena dagen går jag kanske 12000 steg dagen efter, jag tänker att det jämnar ut sig. Huvudsaken är att man hunnit gå i alla fall en liten promenad om dagen, det är bra för magen ;-) såhär ser min förra vecka ut:
(null)

Ni ser, även om jag inte gått 10.000 steg varje dag så har jag över 70.000 steg denna vecka ändå. (Onsdagen där med väldigt få steg buggade jag hela kvällen men hade inte telefonen på mig.)

Det jag vill säga är att lyssna på kroppen och stressa inte, ut och gå, träna och må väl!

Xxx
kalmar sommar springa viktresa
0 kommentarer