Att få in nya rutiner...

 
...och få dem att stanna kvar!
Planering är väldigt viktigt för mig när det gäller min träning. Men som ofta när man har barn och jobbar heltid så kan man inte alltid hålla sig till planeringen, man måste var flexibel och påhittig. Jag har mina träningsdagar, 4 stycken, som jag försöker hålla mig till men ofta får jag tänka pass.
Ibland har jag noll energi eller ingen lust men 9 gånger av 10 tvingar jag mig till passet/gymmet ändå och jag brukar aldrig någonsin ångra att jag gick dit.
Att få in nya rutiner är något som jag fått jobba med under flera månader. Att det ska ta ca en månad att få in en ny rutin är bullshit när det gäller att ändra livsstil. Det gäller att påminna sig själv flera gånger i veckan, påminna sig själv om varför man gör detta och varför man började. Självklart är det mycket enklare nu än när jag startade eftersom det har blivit en hobby för mig mer än ett tvång.
 
 
 
Vad gör jag när jag anser att jag inte hinner träna?
Jag brukar kolla möjligheten till lunchträning när jag anser att det är körigt på kvällarna. Jag har fördelen att ha ett sådant jobb där jag kan styra mina arbetstider lite själv och jag har även flex. Några minuters träning är bättre än ingen träning alls. Jag slutar fyra och familjen brukar komma hem ca tjugo i fem, där är en halvtimma som jag kan träna, vilket bryter att jag gör ett pass hemma. Jag har också fördelen att ha en hund som behöver mycket motion så där kan jag lätt ta en kvällspromenad varje dag.
 
Sedan handlar det också väldigt mycket om att prioritera sin träning. Jag har sagt nej till olika bjudningar, åkt ifrån familjemiddagar, knappt träffat mina barn vissa dagar, för att få min träning. Det låter kanske hemskt men jag vet att träningen får mig att bli en bättre vän, dotter, syster, mamma och fru. Att träna och må bra i kropp och själ får mig att bli mycket trevligare än när jag mår dåligt.
 
Några tips för att få träningsrutinerna att fastna
  • Välj ut specifika dagar som du ska träna på.
  • Tvinga dig att gå på dina träningsdagar fastän du inte har lust.
  • När det känns tungt, hitta en belöning som du får efter träningen.
  • Gör sådan träning som du tycker är rolig, då är det mycket lättare att gå dit.
Ta inte för många dagar i början utan utveckla eftersom, vet du att du har svårt att hinna välj en eller två dagar och utöka när du börjar känna dig redo! Bara för att du har en träningsdag betyder det inte att du måste göra ett stenhårt pass på gymmet, gå en powerwalk om du inte har lust att åka någonstans eller hitta en brant uppförsbacke och spring intervaller.
 
Vi har sjukstuga här hemma, hela familjen ligger i soffan och ser filmer hela dagarna. Barnen och J har feber, jag får i stort sett aldrig feber men jag blir riktigt risig ändå. Jag sitter här i soffan och planerar träningspass och hoppas jag blir kry snart så jag får komma iväg till gymmet! Det tycker jag är ett ganska bra tecken på att mina rutiner sitter nu förtiden.
 
xxx
Anna
PS @olga_ronnberg (instagram) har precis lagt ut en post om hur dieter oftast inte fungerar och vikten av att få in långsiktiga kostförändringar. 
#december #gymma #hälsa #inspiration #motivation #måbra #planera #rutiner #styrka #viktnedgång träna viktresa
0 kommentarer