Hur gör jag med maten?

Det är ingen hemlighet att jag inte tror på några dieter. Jag tror inte att det går att göra det hållbart och hälsosamt när man har strikta regler kring vad man får och inte får äta. Kroppen behöver ha proteiner, kolhydrater och fett för att fungera det gäller bara att hitta balansen kring detta som fungerar för just dig. 
Missförstå mig inte, om du aktivt väljer att välja bort vissa livsmedel för att du märkt att du mår bättre av detta så är det en annan sak. Det jag menar med dieter är när man tänker att man ska gå ner i vikt och då börjar med LCHF, GI, shakes eller något liknande. 
Jag har hört så många som säger att de har gått ner väldigt mycket av tex LCHF men sedan när de ’slutar’ äta efter detta går de upp igen. Det är just detta, varför kan man då inte från början lära sig att laga bra mat och hålla sig till detta resten av livet istället? Jag tror på att börja tänka efter vad man egentligen lagar för mat eller äter för mat under dagen, sedan kan man självklart ta inspiration från olika kosthållningsdieter för att hitta något som passar för en själv. Då slutar man inte med sin kost när man är nöjd med sin vikt utan ett sätt att ändra sin kosthållning till något som är hållbart resten av livet. 
(null)

Det vi generellt har gjort med vår kost hemma är att sluta använda grädde i vår mat, slutat äta bröd varje dag, börjat äta bättre alternativ till fet mat, mindre portioner och mer vegetariskt. Sedan äter jag både godis, kakor, grädde och bröd men inte varje dag. Våra matkassar från CityGross hjälper oss fortfarande med att hålla en balanserad kosthållning. Vi jobbar båda heltid och att planera mat för veckan och då hitta nyttiga alternativ kan vara tidskrävande, då blir det lätt makaroner och korv. Matkassen hjälper oss med recept och mat hem till dörren. Allt finns hemma så det är bara att laga! Helt perfekt lösning för oss och det blir inte dyrare än när vi handlar all mat själva. 
Att gå ner i vikt eller att ändra sin livsstil är inte en dans på rosor. Det är skitjobbigt rent ut sagt. Det tar mycket energi, mycket tankar och envishet. Och tillåt dig själv ’misslyckas’ utan att känna att det är kört. I livet kommer man utsättas för frestelser och det gäller att hitta en strategi för att hantera det. Ät godis och tårta men med måtta! Sluta successivt eller hitta substitut som blir hållbart i längden. Börja med mörk choklad istället för marabou på veckorna eller köp 100g marabou istället för 200. Börja smått och gör det i din egen takt för att få en livsstil som är hållbar!
(null)

Återigen vill jag bara poängtera att tänka långsiktigt och låt det ta tid! Sluta inte med allt och förvänta dig att det ska hålla. Fundera på hur du vill leva ditt liv och förändra lite i taget. Hitta din väg i matdjungeln, det som fungerar för dig kanske inte fungerar för någon annan men våga testa och ge inte upp! Nu efter 1 1/2 år börjar vi få lite rutin på vad vi bör äta och inte, det går mer naturligt att slänga ihop snabb nyttig mat istället för snabb onyttig. Det tar tid! Men det är värt det, kämpa på! 

Xxx
Anna 

citygross hälsosam kost mat matkassar rutiner
1 kommentar
Sanna

Precis som du tänker jag också. Detta ska jag klara livet ut så då vill jag kunna äta allt men med måtta. Och bara se till att välja de nyttigare valen för det mesta men ibland även kunna ta det mindre nyttiga :)
Önskar dig en underbar helg

Svar: Härligt! Kämpa på 💪🏼
Anna Bylin