Är det good enough?

Jag har många gånger funderat kring min träning och känt ’jag gör inte tillräckligt’. Men vem bestämmer egentligen det??
Det är bara jag själv som bestämmer vad som är bra och lagom träning för mig själv PUNKT! Visst så kan man alltid be om råd, få proffshjälp av tex PT eller lyssna på andra som har kost och träning som yrke. Men i slutändan är det du själv som bestämmer. 
  (null)

Hitta istället en ingång till din träning. Vill du tillexempel börja cykla? Börja då att cykla en liten sträcka två gånger i veckan och utveckla detta med tiden när du börjar känna redo. Hinner du bara cykla en gång, var nöjd med det och känn att det var bra att du tog den tiden. 
Vi hetsas hela tiden till att vara lite bättre mammor och fruar. Vara lite bättre på jobbet eller lite bättre vänner. Äta bättre och träna mer. 
Visst, klart att ifall man vill komma någonstans med sin träning måste man prioritera den och lägga tid till det. Men om man som i början, för att få in en rutin, gör det två gånger i veckan och känn att det är bra nog!
Jag försöker få in tänket att jag är good enough. Visst, jag tränar ca 5-6 gånger i veckan men jag måste också tänka att om jag ’bara’ hinner ett lätt hemmapass på 20 min en dag så är det mycket bättre än inget! 
För det är ju det det är, all rörelse är bättre än ingen alls. De gånger du väljer bort en kaka är bättre än att aldrig välja bort den. 
Eller som idag, jag hade tänkt köra intervaller på löpbandet men kände direkt efter första setet att jag aldrig skulle orka det idag. Misslyckandet sköljde över mig men sedan bestämde jag mig för att ändå springa mina 5 km, utan intervaller, men med lite högre tempo än jag haft innan och det gick hur bra som helst! Så jag hade ett verkligt ’good enough-moment’ idag! Så häftigt att jag klarade att hålla ett tempo under så lång tid som jag för bara en månad sedan hade som högsta tempo på mina intervaller!
(null)

Jag försöker vara bättre på att lyssna på min kropp och bara pusha mig själv när jag vet att jag klarar av det. Det finns alltid andra alternativ som också är bra eller kanske tillochmed bättre för dig just den dagen. 

Börja nu den nya veckan med att känna att det du faktiskt gör är bra nog! Känns det ändå som du kunde gjort lite bättre, ja men då kommer det ju en ny vecka snart där du får alla möjligheter att ta den tid du vill till din träning! Allt är möjligt, man måste bara kämpa lite för det ibland. 

Xxx
Anna 
goodenough hälsa motivation måbra springa tid varstolt viktnedgång
2 kommentarer
Jannike Hempel

Den bästa träningen är den som blir av. 😍👌🏻

Svar: Absolut!! 😁🙌🏼👍🏼
Anna Bylin

Sanna

Ja och det värsta är väl att det oftast är vi själva som sätter den största pressen på oss själva. Du ska verkligen vara stolt över din prestation. Och att lyssna på kroppen och ge den återhämtning är lika viktigt som själva träningen. Sen ska man väl inte som jag tidigare gjorde bara återhämta sig och aldrig träna :) Utan hitta en bra medelväg som passar just en själv och det liv man lever just nu.

Svar: Haha ja bara vila är inte bra ;) men att röra sig på den nivån man mår bra av, det är det bästa :)
Anna Bylin