Nyårslöfte eller bara må bra?

Vid nyår börjar många prata om nyårslöfte,
 
"I år ska bli året då jag ska börja gymma!"
"Jag ska skaffa gymkort och gå på pass fem gånger i veckan!"
"Jag borde gå ner i vikt, så det blir mitt nyårslöfte, minst 10 kg!"
 
Kan man inte istället för att fokusera på gymmet och antal pass eller kilo tänka att man ska få må bra? Göra saker för sig själv och för att man VILL, inte för att man känner att man MÅSTE eller BORDE.
Där är den stora skillnaden på personerna som faktiskt lyckas med sin resa mot ett hälsosammare liv och de som faller efter några veckor.
 
Istället för att se det som ett straff att springa 5 km, gå på ett pass på gymmet eller vad man än gör för träning, se det som din belöning. Du förtjänar att må bra!
Om inte annat brukar jag se det som min egentid, att få lite tid för mig själv där jag unnar mig saker som jag mår bra av inte bara kroppsligt utan själsligt också. När jag fick min tjänst i våras som enhetschef sa min moster till mig: "Glöm nu inte av din träning när du börjar detta jobbet! Du kommer klara av konflikter och stressfulla situationer mycket bättre om du tränar." Detta har jag tagit på stort allvar för jag vet att det är sant.
Träningen hjälpte mig när jag var nära utbrändhet, innan blev jag så stressad av att bara vara själv med båda barnen att jag grät bara av att tänka tanken. Visst, jag blir fortfarande stressad i vissa situationer men inte alls på samma sätt eller i samma utsträckning. Träningen ger mig en ventil när jag har mycket stress eller ilska i kroppen, det får mig att slappna av och samla energi.
Så, istället för att stressa dig själv med alla MÅSTEN nu när det nya året kommer, ge dig själv en möjlighet att må bra och sätt upp mindre mål istället som du vill uppnå!
 
Mina mål som jag har under 2018 är att
  • Sluta äta så mycket godis som jag gör nu... (Som jag skrivit innan, december är min synd-månad.)
  • Försöka inse vilken prestation jag redan gjort och inte fokusera på det jag är missnöjd med.
  • Springa tjejmilen 

 

Jag har väldigt svårt att se min egen prestation. Jag ser ju på bilden att det är skillnad men jag har svårt att ge mig själv cred för att jag faktiskt har kämpat mig igenom detta. Därför är det ett av mina mål 2018 att börja inse vad jag faktiskt gjort. Det kanske du som läser detta också ska göra, oavsett var du gjort för prestationer om det är viktmässigt, träningsmässigt, arbetsmässigt eller familjemässigt? Du är grym! Glöm inte stanna upp och ge dig beröm för det du faktiskt har gjort! Så lovar jag att också bli bättre på det i framtiden...

 
Jag gick med i en fb-grupp igår som heter Träningsglädje & Inspiration som gav mig väldigt mycket pepp! Det är en grupp för nybörjare likväl som bodybuilders. Sådana grupper tycker jag är roligt för det blir en gemenskap där alla som älskar träning eller vill börja träna kan samlas och ge tips och motivation till varandra!
 
xxx
Anna
#december #gymma #inspiration #motivation #måbra #styrka #tjejmilen #träna #viktnedgång #viltnedgång
0 kommentarer