Nytt år, nya mål!

 
Nästan ett år mellan bilderna. Kommer ihåg känslan jag hade på bilden till vänster. Jag var så stolt och peppad på att ge ner ytterligare 15 kg! Jag började inse att detta faktiskt var möjligt och jag började för första gången på väldigt länge känna mig fin!
Det blev 25 kg under året istället och jag kämpar nu med de sista kilona. Att jag fokuserar mycket på vikten är att jag vill komma till ett normalt BMI, det är mitt slutmål. Jag tror aldrig att jag varit i det normala spannet på BMI, inte ens när jag var barn. Därför är det något jag vill kämpa för, inte för att det betyder att jag kommer må bättre utan bara för att jag vet att jag kan.
Alla fördelar med att ha förlorat 40 kg går knappt att räkna upp. Bara vetskapen av att jag kan handla kläder i en ’normal’ klädaffär gör att jag vill lägga hela lönen på shopping. Att jag känner mig lyckligare och stark i kropp och själ är en annan otrolig fördel. Att jag kan leka och busa med mina barn en annan. Att jag kan springa 6 km är en till! (Snart kan jag lägga till springa 1 mil på fördelslistan också!!)

2017 har på alla sätt varit ett väldigt fint år. Jag tog min högskoleexamen som jag aldrig trodde jag skulle klara när jag började. Jag fick ett chefsjobb ett stenkast från där jag bor vilket jag heller aldrig trodde jag skulle få. Som jag skrivit innan ska jag bli bättre på att erkänna mina framgångar, eller i all fall stanna upp och uppmärksamma dem. Man kan mycket mer än man tror! Samtidigt vet jag att jag aldrig hade klarat det utan J, hon är min klippa i allt detta.
 
Jag önskar mitt och ert 2018 blir ett lyckoår då vi lägger i den sista växeln (för mig) eller kanske första växeln för någon av er? Hitta små delmål och ge dig inte, du kan bara du vill!
Jag vet i alla fall att de första veckorna av januari får bli en sockerdetox, sedan hoppas jag att jag får tillbaka min pt så jag kommer igång ordentligt med träningen igen.
 
Ha en fantastisk kväll, tänk på djuren och skippa raketerna, det går lika bra att skåla in det nya året med löften och mål som vi banne mig ska hålla
#december #gottnyttår #hälsa #inspiration #motivation #måbra #springa #styrka #viktminskning #viktnedgång #viktresa #weightloss #weightlossjourney
0 kommentarer

När gamla hundar lärt sig sitta

 
För en vecka sedan läste jag Frida Roséns blogg om när hon gjorde julgodis och skillnaden mot hur det gick till för något år sedan och hur det gick till nu.
Precis som Frida beskriver handlade bakningen mycket om ätandet för mig. Man provsmakade smeten och det färdiga resultatet och sedan lades det som fanns kvar i en burk och det smååts tills det tog slut.
 
I morgon är det *trumvirvel* min födelsedag! Då brukar jag alltid bjuda farmor och farfar, min pappa och hans fru på nyårslunch. Därför gjorde jag idag egen glass. Väldigt enkelt och inte nyttigt någonstans!
Hade detta varit något år sedan så hade jag lätt ätit hälften av Jappen och lite av Daimen innan den kom ner i smeten. Det slog mig när jag ställde in byttorna i frysen att jag inte ens tänkte tanken att äta av det när jag förberedde. ALLTSÅ, det går att lära gamla hundar att sitta! Jag blev helt chockad själv, hade inte tänkt skriva något inlägg idag men jag kände att jag var tvungen.
 
 
När personer frågar mig hur jag har gjort och hur jag klarade det, "för det finns ju så mycket gott!"
Det handlar inte om att jag inte äter onyttigt eller godis. Jag älskar allt onyttigt med socker, det är bara att jag har försökt lära mig att leva om, lära mig att det händer faktiskt inte så mycket om jag låter bli att smaka på Jappen undertiden jag gör glassen utan det räcker att jag äter den imorgon. Det handlar inte om att jag ALDRIG mer ska få äta japp utan att jag bara skjuter det lite längre fram i tiden. Frågan, måste jag verkligen äta detta just nu? har följt mig det senaste året. Ofta är svaret NEJ, ibland blir det JA. Så får jag utgå från det sedan.
 
(Jag ska också bjuda på en av mina favoritpajer; Paprika och chevrépaj. Hur gott som helst, rekommenderar denna varmt till alla er som älskar chevré där ute! Recept från CityGross)
 
Som ni alla antagligen vet vid detta laget har vi haft sjukstuga här hemma denna veckan. Barnen och J har haft feber och jag bara rejält förkyld. Det har kliat i kroppen av att bara gå här hemma och vänta på att bli frisk. Jag har gått promenader med hunden men jag saknade gymmet.
Jag är inte så mycket hemmafru-material, jag har inte den största stresströskeln (även om den är bättre än innan) så efter en vecka med gnälliga barn och försökt manövrera hemmet fick jag fullständig panik. J var feberfri idag så hon sparkade bokstavligen ut mig och sa att jag inte fick komma hem försen jag hade lugnat ner mig. Även om jag har en förkylning var jag faktiskt på gymmet. Jag har inte så ont i halsen och jag tog det lugnt, inte så mycket puls utan mest styrka för ben, mage och axlar. Det var helt fantastiskt härligt att få använda kroppen igen!
 
Sedan åkte jag till ICA för att storhandla, mitt humör gick ner endel igen då det, självklart, var massa folk och jag hittade inte några av de saker jag skulle ha men men, nu känns det i alla fall bättre igen! Nu väntar en powerwalk med hunden i snöstormen, vart var den snön för en vecka sedan?? Ta hand om er!
 
xxx
Anna
 
 
 
 
#citygross #december #inspiration #matkasse #motivation #måbra #styrka #viktnedgång #viktresa #viktväktarna
0 kommentarer

Nyårslöfte eller bara må bra?

Vid nyår börjar många prata om nyårslöfte,
 
"I år ska bli året då jag ska börja gymma!"
"Jag ska skaffa gymkort och gå på pass fem gånger i veckan!"
"Jag borde gå ner i vikt, så det blir mitt nyårslöfte, minst 10 kg!"
 
Kan man inte istället för att fokusera på gymmet och antal pass eller kilo tänka att man ska få må bra? Göra saker för sig själv och för att man VILL, inte för att man känner att man MÅSTE eller BORDE.
Där är den stora skillnaden på personerna som faktiskt lyckas med sin resa mot ett hälsosammare liv och de som faller efter några veckor.
 
Istället för att se det som ett straff att springa 5 km, gå på ett pass på gymmet eller vad man än gör för träning, se det som din belöning. Du förtjänar att må bra!
Om inte annat brukar jag se det som min egentid, att få lite tid för mig själv där jag unnar mig saker som jag mår bra av inte bara kroppsligt utan själsligt också. När jag fick min tjänst i våras som enhetschef sa min moster till mig: "Glöm nu inte av din träning när du börjar detta jobbet! Du kommer klara av konflikter och stressfulla situationer mycket bättre om du tränar." Detta har jag tagit på stort allvar för jag vet att det är sant.
Träningen hjälpte mig när jag var nära utbrändhet, innan blev jag så stressad av att bara vara själv med båda barnen att jag grät bara av att tänka tanken. Visst, jag blir fortfarande stressad i vissa situationer men inte alls på samma sätt eller i samma utsträckning. Träningen ger mig en ventil när jag har mycket stress eller ilska i kroppen, det får mig att slappna av och samla energi.
Så, istället för att stressa dig själv med alla MÅSTEN nu när det nya året kommer, ge dig själv en möjlighet att må bra och sätt upp mindre mål istället som du vill uppnå!
 
Mina mål som jag har under 2018 är att
  • Sluta äta så mycket godis som jag gör nu... (Som jag skrivit innan, december är min synd-månad.)
  • Försöka inse vilken prestation jag redan gjort och inte fokusera på det jag är missnöjd med.
  • Springa tjejmilen 

 

Jag har väldigt svårt att se min egen prestation. Jag ser ju på bilden att det är skillnad men jag har svårt att ge mig själv cred för att jag faktiskt har kämpat mig igenom detta. Därför är det ett av mina mål 2018 att börja inse vad jag faktiskt gjort. Det kanske du som läser detta också ska göra, oavsett var du gjort för prestationer om det är viktmässigt, träningsmässigt, arbetsmässigt eller familjemässigt? Du är grym! Glöm inte stanna upp och ge dig beröm för det du faktiskt har gjort! Så lovar jag att också bli bättre på det i framtiden...

 
Jag gick med i en fb-grupp igår som heter Träningsglädje & Inspiration som gav mig väldigt mycket pepp! Det är en grupp för nybörjare likväl som bodybuilders. Sådana grupper tycker jag är roligt för det blir en gemenskap där alla som älskar träning eller vill börja träna kan samlas och ge tips och motivation till varandra!
 
xxx
Anna
#december #gymma #inspiration #motivation #måbra #styrka #tjejmilen #träna #viktnedgång #viltnedgång
0 kommentarer