Tillbaka till verkligheten!


Denna semestern har jag varit sjuk endel vilket har påverkat min träning men tydligen inte mitt sockerbegär. Jag har på riktigt ätit godis eller glass VARJE dag under semestern. Nej jag mådde inte dåligt över det då men ja, jag mår lite dåligt över det nu då jag märker att jag gått upp i vikt. När jag kunnat träna har jag tränat, jag har också försökt hålla mina 10.000 steg om dagen och det har jag gjort med god marginal! 

Maten jag ätit har också varit övervägande bra mat. Visst har det blivit endel köpmat och sådant men jag har försökt ta hänsyn till kaloriinnehåll de flesta gångerna. Så mat och träning sitter, men det är sockret.  Min eviga nemesis som jag antagligen aldrig kommer att stå på god fot med. Mitt största arbete just nu är att bli kvitt det där ständigt pockande sockerbegäret. 


(null)


Hade tänkt börja med min sockerdetox i måndags men vi hade femårskalas för T i helgen och det blev massvis med tårta kvar och eftersom vi inte vill slänga mat har vi nu plikttroget hela familjen ätit tårta i tre dagar. Igår var det fortfarande tårta kvar men då slängde jag den. Det måste få ett slut, så inget socker på vardagar frånochmed nu!


Det som är bra är att jag aldrig ätit godis/kakor på jobbet, här har jag alltid hållit mig till fredagsfikan, men aldrig annars. Därför är det inget ställe jag förknippar med socker, vilket gör det enklare att vara på jobbet för då har jag inget sockersug. Det absolut värsta stunden är när jag kommer hem från jobbet, då är suget som störst. Fastän jag precis ätit mellanmål på jobbet blir jag enormt sockersugen så fort jag tagit ett steg innanför dörren.

Konstigt det där med hur man kopplar vissa ställen psykologiskt till godsaker.

 

Vad gör jag då nu när jag har det svårt med att återgå till dom kostrutiner jag vet jag mår bra av?

  1. Jag har börjat föra matdagbok och tänker att någon annan ska få se den. Det är en av mina stora rädslor, att någon annan ska få reda på vad och hur mycket jag äter. Därför för jag dagbok över min kost och tänker att jag ska skicka den för granskning till någon. Det bästa är ju självklart om man verkligen har någon man kan skicka den till som man vill visa sig duktig inför (alltså inte mamma eller syster utan någon utomstående)
  2. Ta till mig Olga Rönnbergs tips om när begäret sätter in med full kraft, vänta 5 minuter och rannsaka sig själv varför man vill äta godis/kakan/tårtan/glassen just nu. Oftast får jag mina hetsbegär när jag är stressad eller mår dåligt över någonting. Att stanna upp och tänka efter.
  3. Hålla mig till min träning och gå promenader, det får mig att vilja hålla mig ifrån sockret.

 

Jag vet att jag klarar detta, jag har haft en fantastisk semester där jag inte alltid har tänkt på vad jag äter eller hur mycket. Jag vet att det inte är någon idé att gräma sig över det, nu får jag stå för konsekvenserna och börja om. Det är i alla fall minst 5 kg som ska bort, det borde jag klara på den tid som det tog att gå upp dem, om inte ännu kortare!

(null)


 

xxx

kost rutiner viktnedgång
0 kommentarer

Lätt att dras med i träningshetsen.

Efter tre helt fantastiska dagar i Kalmar och på Öland är vi hemma igen. Vi kommer absolut åka tillbaka dit nästa år, vi blev helt förälskade i Kalmar och havet!
(null)

 
I lördags var jag ute och sprang på morgonen. Det var första gången jag sprang i en stad jag inte känner till. Som tur var bodde vi i centrum och nära Kalmar slott så jag knappade in slottet på min gps på telefonen och sprang tills jag hittade dit, sedan sprang jag utmed havet i ca 3 km och vände sedan. Mer avancerat än så vågade jag mig inte på med mitt dåliga orienteringssinne. 
Det är så mycket enklare att springa när man springer i en vacker natur! Det är så mycket att titta på och vara njuta av att man knappt tänker på att man springer. 
Och det tycker jag är viktigt att komma ihåg, man behöver inte ta ut sig till max varenda gång man tränar eller springer. Ibland springer jag bara för att det är helt fantastiskt att jag klarar av det. För att njuta av morgonsolen eller bara för att njuta av naturen. Då försöker jag inte springa så fort jag kan eller slå någon tid utan jag bara springer i det tempot som känns bra för dagen. Samma sak är det med mina promenader. Det ska inte bli en stresskänsla att jag MÅSTE utan det ska vara något jag mår bra av och kan njuta av.
(null)

 Det är svårt att komma ihåg det ibland i all träningshets. Det gäller att komma ihåg varför vi tränar, gör vi det för någon annan eller oss själva? För det är ju vi själva som ska må bra av det och det är ingen som ger dig en medalj om du stressar till dig träning och 15.000 steg om dagen. Vissa jag följer på instagram visade att hen gått 15000 steg och berättade hur missnöjd hen var att det inte hunnits med mer steg den dagen. Vad för vibbar ger det egentligen? 

 Min utmaning #semesterstegen2018 är för att jag vill hålla igång och även uppmuntra andra som kanske inte brukar gå promenader att komma ut och gå nu när man har lite extra tid över på semestern. Det är ingen stress och ingen hets, good enough är något vi alla måste lära oss! Om jag går 8000 steg ena dagen går jag kanske 12000 steg dagen efter, jag tänker att det jämnar ut sig. Huvudsaken är att man hunnit gå i alla fall en liten promenad om dagen, det är bra för magen ;-) såhär ser min förra vecka ut:
(null)

Ni ser, även om jag inte gått 10.000 steg varje dag så har jag över 70.000 steg denna vecka ändå. (Onsdagen där med väldigt få steg buggade jag hela kvällen men hade inte telefonen på mig.)

Det jag vill säga är att lyssna på kroppen och stressa inte, ut och gå, träna och må väl!

Xxx
kalmar sommar springa viktresa
0 kommentarer

Bugga!

Alltså något av det absolut roligaste jag vet är att bugga! Dansa överlag men framförallt bugg. 
Igår spelade arvingarna på ett ställe i stan, jag och mina två kompisar Jessica tog självklart tillfället i akt och drog dit. 
(null)
Alltså ni vet ju hur sjukt varmt det är just nu, sedan trycker man in några hundra i ett tält, spelar upp till dans så alla börjar dansa. Det var inte mycket syre kvar kan jag lova! 
Eftersom jag älskar bugg så himla mycket men inte gått några buggkurser, förutom då när man var liten, behöver jag män som kan bugga och föra. Så jag brukar sondera terrängen ordentligt och hitta dedär guldkornen. Så även igår så jag fick en fullspäckad buggkväll med en exemplarisk buggpartner som, om jag inte minns fel, hade tävlingsbuggat när han var yngre! 
Något som jag verkligen märkt skillnad på nu när jag tränar mycket är att jag aldrig blir trött, jag kan bara bugga på i all evighet känns det som. 
Var hemma efter tre på natten och sedan gick jag upp vid halv sju för vi åkte till Kalmar idag på en liten minisemester. Det var jobbigt några timmar där på förmiddagen men när vi väl kom fram och jag fick äta och ta ett uppfriskande dopp så kände jag mig som vanligt igen! 
(null)

Nu ligger vi alla som fyra svettpölar på hotellrummet utan ac.... I morgon ska jag prova hotellets bristfälliga gym, var nere innan och kollade, det var som en bastu där nere så kan bli en spännande morgon!
Jag är så lycklig och glad efter min kväll igår! Att dansa och få umgås med två nya vänner var verkligen helt toppen och gav mig massvis med energi!
Ta hand om er i värmen!

Xxx
dansa konditionsträning sommar
0 kommentarer